Opperste staat van paraatheid bij grote bedrijven in China: het jaarlijkse consumentenprogramma van de staatstelevisie staat voor de deur. Snel wat kortingsacties, voor het geval je aan de schandpaal wordt genageld.

Volkswagen moest 380.000 auto’s terugroepen. Topman Tim Cook moest publiekelijk zijn verontschuldigingen aanbieden vanwege de slechte garantievoorwaarden die Apple bood aan Chinese klanten. En de verkoop van McDonalds maakte een smak. Allemaal voorbeelden uit het recente verleden wat het 15 Maart Avondgala teweeg kan brengen. Het programma van de Chinese staatstelevisie wordt sinds 1991 één keer per jaar uitzonden, ter gelegenheid van Wereldconsumentendag.

Zenuwen voor verborgen camera

Verslaggevers gaan met verborgen camera’s de straat op en doen zich voor als klanten of zakenpartners. Zo worden namaak, nalatigheid of gebrek voedselveiligheid aan de kaak gesteld. Zelfs staatsbedrijven zijn niet veilig.

Grote bedrijven zitten daarom nu al in de zenuwen, schrijft Reuters. De uitzending zorgt ieder jaar voor een soort nationaal prijzencircus. Uit voorzorg geven bedrijven allerlei kortingen en cadeautjes, om de pijn te verzachten mochten ze in het programma aan de schandpaal worden genageld.

Gratis tablets

McDonalds kwam drie jaar geleden onder vuur van het programma te liggen wegens gebrek aan voedselveiligheid. Daarom gooit de fastfoodketen nu het appelgebak in de uitverkoop. Internetwinkel JD.com deelt gratis tablets uit tijdens een vierdaagse “dwaze uitverkoop”, die zondag eindigt. Wal-Mart heeft elektronica en cosmetica in de aanbieding gedaan op z’n online winkel Yihaodian.

"Bedrijven nemen voorzorgsmaatregelen, om van consumentendag een positief verhaal te maken", zegt de directeur van consumentenorganisatie MingJian. "Als je onder vuur komt, doe je in ieder geval al iets om de schade te beperken."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl